Om geparder og løver, feilplassert grunnmur, myter og fakta.

Dersom man vet hva man skal se etter, så er høyt begavede barn lette å oppdage, akkurat som høyt begavede voksne er det. Les metaforen med geparden, så sitter den. Problemet er at mange ikke vet hva de skal se etter. Det blir som å gå på leting etter en gepard, uten å vite at den er et kattedyr, hvor i verden den lever, hvilket habitat den lever i, og uten å kjenne til dens utseende og enda verre blir det om man ikke en gang vet at den er verdens raskeste pattedyr.  Mange foreldre, førskolelærere og lærere vet ikke hva de skal se etter, men baserer sine observasjoner og tanker på myter om høyt begavede barn som ikke nødvendigvis stemmer. Det blir som å tro man leter etter en gepard, mens man har skylapper på og rusler rundt med beskrivelsen av ei løve i handa.

Hiv skylappene av, riv løvebeskrivelsen i to og kast den. Det er bare en måte å gjenkjenne høyt begavede barn på, og det er gjennom kunnskap.

Når man skal tilegne seg ny kunnskap må man bygge på den kunnskapen man allerede har. Ofte, i skolesammenheng, drar man parallellen til husbygging. Man må starte med grunnmuren, før man kan begynne med reisverket, og reisverket må være på plass før man begynner rominndelingen, og til sist kommer innredningen. Særlig er dette med grunnmuren en del lærere drar frem når det kommer til foreldremøter og møter med høyt begavede barns foreldre. Mange lærere er redde for faglige hull og feil og mangler i denne grunnmuren hos de høyt begavede barna hvis foreldre gjerne ønsker undervisning på et høyere nivå for sine barn. Det er her jeg mener mange lærere møte seg selv i døra, for når det kommer til kunnskap om høyt begavede barn, så har det de siste 40 årene ikke vært  noe i pensum for allmennlærere om høyt begavede barn. Ingenting. Fraværet av kunnskap om denne gruppen barn gjør at mange lærere baserer sine antagelser om de høyt begavede barna på myter snarere enn , på kunnskap. Skal man da bruke deres egen metafor med husbyggingen, så vil jeg påstå at de da har bygd grunnmuren på feil sted. Før vi kan starte med selve husbyggingen må vi da rive ned den muren som er feilplassert, altså avlive noen myter som viser seg ikke å holde vann. Først da kan vi starte å bygge opp ny kunnskap.¨

 Her er noen myter som plasserer grunnmuren på feil sted:

  1. » Er barnet virkelig god til noe, så er det tilsvarende dårlig på noe annet»
  2. » Tidlig modning, tidlig råtten»
  3. » Genial er en slektning av gal»

Dette er gamle myter som satt godt fast på starten av 1900-tallet. De hadde det til felles at de fant noe som kunne kompensere for fordelen av høy begavelse.  Kommer man med en IQ-test og treffer en med slike myter i skolen, så vil man møte holdninger som at her må vi arbeide med det hun er dårlig på, hun er sær, hun er nok foran sine jevnaldrende nå, men det går over». Dette er myter som er grundig tilbakevist allerede i første halvdel av 1900-tallet, men dessverre er det fremdeles mulig å møte slike myter i dag.

Noen nyere myter man kan treffe på er disse:

  1. En som er høyt begavet er flink på alle områder, altså han kan ikke være høyt begavet om han har lærevansker eller ikke er like flink i alt.
  2. Alle foreldre tror de har høyt begavede barn
  3. Høyt begavede barn klarer seg selv. De trenger ikke spesialundervisning.
  4. Hun ligger litt foran sine jevnaldrende nå, men de andre tar henne igjen
  5. Å vite at man er høyt begavet vil gjøre at barnet blir arrogant og overlegen
  6. Er hun skoleflink er hun høyt begavet, får han ikke gode karakterer er han ikke høyt begavet.

Også disse er tilbakevist. Silvermans artikkel «Myths about the gifted» er en kortfattet og god artikkel på dette.  «National association for gifted children, NAGC» har en fin avliving av myter på denne siden. ERIC, Educational Resources Information Center, har også en fin slakteside med myter som avgår ved døden. Den finner du her. Maryland State Department of Education avliver myter, de gjør det i en video som du finner her.

For den som ikke har fått nok av avliving av myter nå, så gå til Amazon og bestill:

«Gifted children, myths and realities» av Ellen Winners  eller

«How the Gifted  Brain Learns» av David A. Sousa, eller

«The Gifted kids’ survival guide» av Judy Galbraith – denne finnes for flere aldergrupper.

Når den feilplasserte grunnmuren er revet kan man begynne å tenke på å bygge opp en ny. Bygge steinene til den havner nok i et annet innlegg.

Advertisements

About Hubble Bubble

en må se utover for å forstå det en ser innover, og en må se innover for å forstå det en ser utover

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: