Geparden møter løvene

Her kommer del 2 av Stephanie S. Tolans gepardlignelse. Om du ikke allerede har gjort det, les del 1: Å identifisere en gepard.

Del 2. Geparden møter løvene

Scene fra naturen selv: En savanne, flere dyrearter lever på den samme savannen. Noen er konkurrenter, andre er i et rovdyr-byttedyrforhold. Andre deler samme habitat, men har ingen overlappende nisjer når det kommer til verken føde, skjulested eller jaktområder. Slik er det med løvene og geparden. Det er ingen konkurranse mellom dem om verken føde eller habitat som skulle tilsi at de var konkurrenter. Likevel, de stedene løver og geparder lever sammen, der dreper løver gepardunger. De spiser dem ikke, bare dreper dem. Hvorfor de gjør dette vet vi ikke. Som biolog regner jeg med at det er en annen grunn til dette, annet enn ren ondskap hos løvene. Løvene må likevel på et vis føle seg truet av gepardene siden gepardungene må avlives. Gepardmødre må gjemme avkommet sitt, skjule gjemmestedet og lure seg inn og ut selv så hun ikke skal bli oppdaget.  Mange høyt begavede barn og familiene deres  føler seg som geparder i løveterritorier.

I skolen er de høyt begavede barna satt til å gjøre ting de ikke er lagd for å gjøre (som om en gepard blir spurt om å rive opp en gnus skinn med klørne sine, en løve kan selvsagt gjøre det!), mens egenskaper som er en naturlig del av det å være høyt begavet, høy intensitet, lidenskap, høyt aktivitet, uavhengighet, etisk tenking, nysgjerrighet, humor, uvanlige interesser og velutviklet rettferdighetssans og nøyaktighet er sett på som problemer som trengs å fikses, eller normaliseres.

Det høyt begavede barnet kan føle seg omgitt av løver som gjør narr av dem eller som plager dem for deres annerledeshet, som medisinerer dem for å roe dem ned og som brekker beina deres for å få dem til å løpe saktere, i løvens tempo. Noen forsøker å rømme, tar på løvedrakt og forsøker å ikke bli oppdaget eller kjemper tilbake?

Dette er en metafor, den er bare et bilde. Mens geparden har tydelige fysiske kjennetegn som skiller den fra en løve, så har ikke de høyt begavede barna dette. Det er bare i amerikanske filmer de høyt intelligente ser ut som Jarle Bernhoft, men med for korte bukser og med for trang ullvest. Når et høyt begavet barn ikke presterer etter forventningene blir det ikke gjenkjent. Det er ikke et enkelt karaktertrekk som er lett målbart, som farten for geparden som skiller dem fra løvene. De høyt begavede barna er like forskjellige fra hverandre som andre barn, og de er ikke engang like når de viser sitt potensiale. Ikke alle løper, og ikke alle i 110km/t.  Å ha et anonymt ytre kan spare barnet for å bli oppdaget  av løvemobben. Dessverre kan de også hindre at de blir sett av foreldre og lærere for den de er, barn med et ganske annet indre enn barn som er innenfor normalområdet.

Det er ikke vanskelig å identifisere høyt begavede barn, men det krever kunnskap og ressurser. Som lærer må man se nøye og vite hva man skal se etter. Noen barn vil etterhvert være godt kamuflerte løver, andre må fanges utenfor klasserommet da de allerede har rømt.  På samme måte som geparden kan ting løva ikke kan, vil det være en del ting dette barnet kan som andre barn ikke kan. Motsatt vil det også være ting de andre barna kan som dette barnet ikke kan, akkurat som geparden vil ha problemer med å rive opp skinnet til gnu slik som løva gjør med en selvfølge.

Alle organismer har et behov for å gjøre det de er biologisk skapt for. En gepard vil løpe og trenger store areal og byttedyr å jakte på. Et høyt begavet barn trenger stor takhøyde og utfordrende mentalt bytte. Tørrfôr gir ikke toppfart verken hos en gepard eller hos høyt begavede barn.

Her kommer Stephanie  inn på mitt hovedanliggende, biodiversitet. Ikke rart jeg liker lignelsen!

Biodiversitet er selve grunnlaget for liv på planeten vår. Det gir rom for utvikling, mulighet for å møte endringer i miljøet .  Geparden er i dag truet. Du kan lese mer om det her.  Dessverre er ikke bare geparden truet, men de høyt begavede barna er også en truet «art».

Jeg synes sammenligningen er god, og her tar mine egne tanker over, for  jeg synes den siste biten med betydningen av mangfoldet er viktig. Jeg blir nok å skrive mer om det i senere innlegg. Likevel, noen tanker presser seg på, og det er hvor viktig også disse barna er for mangfoldet i samfunnet. Det er et voldsomt personlig tap å ikke få være seg selv, ikke  få utvikle seg og speile seg i andre som andre barn kan, men det er også et voldsomt tap for samfunnet når mange av disse barna sitter i en liten innhegning, fôres med tørrfôr og kaniner og etterhvert bare sitter apatisk og ser tomt rundt i dyrehagen. Det er ikke til å stikke under en stol at mange kreative hjerner sløves ned med medisiner for at atferden skal bli mest mulig normal og tankene holdes i sjakk. Samfunnsøkonomisk er det utrolig at man lar mange av de smarteste og potensielt nyskapende hjernene råtne på rot fremfor å fø dem med antiloper og gi dem arealer å løpe på.  Det er ikke bare å utrydde en del av de kloke hodene, det er å skyte seg selv i foten som samfunn. Kort sagt trenger vi trenger hjerner som ser nye løsninger både innen teknologi og for den del alle andre fagområder. Som samfunn har vi ikke ideene deres, tankene deres, kreativiteten deres, lidenskapen deres og vi trenger ikke skape problemer av en ressurs! Det siste vi trenger er sykeliggjøring av noe som er normalt. Det er normalt at en del av befolkningen er høyt begavet, men de som er høyt begavet er ikke innenfor normalområdet. Normalt betyr ikke det samme som vanlig, og takk for det!  Vi trenger både geparder og høyt begavede barn, de har begge en verdi i seg selv og de er begge en viktig del av mangfoldet!

Advertisements

About Hubble Bubble

en må se utover for å forstå det en ser innover, og en må se innover for å forstå det en ser utover

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: