Hva er det med begrepet «høyt begavet»?

Det er noe med dette begrepet som klinger noe ekkelt i ørene mine. «Høyt begavet», høres kanskje arrogant ut, eller forfinet, eller gammelmodig. Det er likevel det begrepet som brukes om mennesker som har en IQ som ligger over normalområdet. Noen bruker evnerik, andre smart eller høyt intelligent, uansett, så er det det samme vi snakker om. Ella Cosmovic bruker begrepet «evnerike barn» i boka «Våre evnerike barn», Mensa Norge, bruker flere begreper på sine sider, men holder et fokus på IQ-nivå, og «et resultat som er blant de 2% beste», altså en målt IQ på over 130. Lykkelige barn, nettverket for foreldre med høyt begavede barn bruker begrepet «høyt begavede barn». Smart, høyt intelligent, intelligent uten høyt foran, talentfull eller barn med særlige forutsetninger er andre ord som brukes.  På engelsk har vi begrepene gifted, highly gifted, exceptionally gifted and profoundly gifted som er en gradering av å være høyt begavet. I Danmark snakker de om højtbegavede börn eller börn med særlige forutsætninger.  I Sverige snakker de også om høg begåvning.

Uansett hva vi kaller barna, så er det de samme barna vi snakker om, hva som er politisk korrekt å kalle dem, si det, kanskje er et nettopp høyt begavede barn, men jeg velger å tro at det er også er det samme som de Statsministeren kaller de «flinke» barna, som han gjentatte ganger har nevnt gjennom TV-ruta (i alle fall rundt valgtider). Flink er vel kanskje det minst passende ordet, for det kan lett blandes sammen med skoleflink, som dessverre ikke alltid er det samme som at barnet er  høyt begavet, eller at det har særlige forutsetninger.

Jeg bruker ofte forkortelsen HB-barn, kanskje fordi jeg ikke liker ordene høyt begavet. Tabuene hekter seg fast om man vil eller ei. Lurer meg selv med bokstavforkortelser og gjør bokstavene om til noe som er positivt ladet i mitt hode, mens jeg forsøker å få høyt begavet til å assosieres med noe godt, kjent og positivt. Intelligent er et bedre ord synes jeg, men det er vel noe med at det motsatte av intelligent fort blir uintelligent, og det høres ikke så fint ut kanskje, kanskje klinger mindre begavet bedre for noen? Høyt intelligent lander jeg på kjenner, jeg, men tenker at en felles definisjon og et felles begrep tross alt er bedre enn mine personlige preferanser for klangen i ord. Det er jo innholdet som er det viktige her!

Begreper og definisjoner er viktige slik at man vet man snakker om det samme. Mange samtaler ødelegges av at man antar hva den andre mener, og at man snakker forbi hverandre fordi man tror man snakker om det samme når man ikke gjør det.  En del HB-barn og for den del voksne er mer opptatte av dette enn andre har jeg følelsen av.  «Hva mener du med det?» sier ofte gutten min, og vil gjerne ha et svar på det før han kan gå videre med sine innvendinger. Vanskeligheter med å svare ja eller nei på spørsmål, er heller ikke uvanlig blant HB-mennesker. Det er bare sånn at svaret ofte avhenger av hvordan man definerer et eller annet i spørsmålet som man kan finne nyanser i. Så er det i alle fall avklart herfra; snakker jeg om HB-barn, så snakker jeg om høyt begavede mennesker, enten de har en målt IQ over 130 eller ei. En gepard er en gepard om den løper i 110 km/t eller om den sover 😉


About Hubble Bubble

en må se utover for å forstå det en ser innover, og en må se innover for å forstå det en ser utover

Legg igjen en kommentar

