Våre menneskelige ressurser er verdt mer enn oljefondet!

Uio og institutt for spesialpedagogikk tar til ordet for satsing på evnerike barn! Det blåser i riktig retning når også utdanningsinstitusjonene begynner å ta tak i problemet. Slikt liker vi!  Kjell Skogen, professor emeritus ved Institutt for spesialpedagogikk, sier det slik:

Våre menneskelige ressurser er verdt mer enn oljefondet, sier Kjell Skogen

Han tar opp at 70% av grunnskolene som får ta eksamen på videregående bor i Oslo og Akershus. Av totalt 193 000 elever i ungdomsskolen er i det i dag kun 956 som får muligheten til å følge høyere nivå, altså bare  ca 0,5% av elevene. Regner man de 5 øverste prosentene som høyt begavet, så er det mange her som ikke får den muligheten de burde hatt til å få undervisning tilpasset sitt faglige nivå.

Min allerede gravlagte myte om at høyt begavede barn klarer seg selv kommenteres også, og det er viktig, for dette er dessverre  en utbredt myte som er hard å avlive.

Jeg siterer igjen Kjell Skogen, for dette burde nå ut til flest mulig innen skoleverket og til foreldre som ikke kjenner barnas rettigheter:

For, som alle andre barn, har også de spesielt evnerike barna krav på tilrettelagt undervisning tilpasset deres evner, anlegg og forutsetninger (jfr. opplæringslovens § 1-3)

Han drar frem to prinsipielle grunner til at vi bør satse mer på de høyt begavede barna:

  1. Det er en menneskerett å få opplæring
  2. Våre menneskelige ressurser er verdt mer enn oljefondet. Vi lever i et samfunn med høye ambisjoner, når det gjelder velferdsstatens utvikling, klima- og miljøpolitikk og her trenger vi de beste hjernene til å løse de utfordringene vi står overfor.

Det siste punktet var også psykolog Ole Kyed fra Danmark inne på under et foredrag jeg var på. Der snakket de om at i Danmark, som er uten olje, så kan man ikke sløse bort denne menneskelige ressursen. Noen hadde til og med gjort beregninger på de økonomiske sidene ved å la denne delen av befolkningen «råtne på rot».

Det sies forresten rett ut i artikkelen, som vi allerede kjenner til, at det hittil ikke har vært fokusert på særskilt evnerike barn, verken i forskning eller undervisning ved norske utdanningsinstitusjoner. Dette er dessverre velkjent og følt på kroppen av mange: Lærere som nekter at de har med høyt begavede barn å gjøre, lærere som har undervist i så mange år at de «vet alt», lærere som vil det beste, men som ikke aner hva de skal gjøre, lærere som ikke tør prøve noe nytt, lærere som beskylder foreldre for å pushe barnet og som i stedet for å gå i dialog med foreldrene istedet går rett i konflikt. Kjell Skogen sier dette:

Den enkelte lærer har måttet skaffe seg kunnskap og kompetanse på egen hånd. Dette gjør at undervisningsopplegget for særskilt begavede barn har vært preget av manglende kompetanse og tilfeldigheter.

Jeg ville byttet ut «har vært» med «er», for det er riktignok mulig å se en liten endring i holdningene, men manglende kompetanse og tilfeldigheter er det rådende bildet i dag. Min erfaring er at den læreren som skaffer seg kunnskap og kompetanse på dette feltet på egen hånd er en sjelden rase. Til og med i møte med IQ-tester som viser svært høye score, er det lærere som avviser at dette er noe å sette seg inn i, og som møter foreldre med at «IQ er bare et tall». Det er en lang vei å gå, men Høgskolen på Hamar fikk i år vier en hel forelesning til tema høyt begavede barn, så derfra kommer det i alle fall snart ut et kull med nyutdannede lærere som har hatt dette på pensum. Hurra for Høgskolen på Hamar. De er i alle fall i gang  med å ta tak i tema. Tidligere har tema ikke vært nevnt i verken allmennlærerutdanningen, praktisk-pedagogisk utdanning eller  pensumbøkene i pedagogikk. Selv har jeg praktisk pedagogisk utdanning med fagdidaktikk i kjemi, naturfag og nordisk, men ikke ett ord ble nevnt om denne elevgruppen gjennom mitt studie. Derimot sneiet vi innom tema i siv.ing. utdanningen i kjemi! Foreleser var Martin Ystenes, og han var en døråpner for meg. Det er mange år siden nå, men jeg ser ikke bort fra at han fremdeles er fungerer som en døråpner til tema for mange studenter som kommer dit uten å verken kjenne seg selv, sine studievaner eller sine muligheter.

Artikkelen  avslutter med:

Mye tyder på at dersom man gir de evnerike adekvate utfordringer og gode arbeidsbetingelser, får man tilbake både god forskning, dyktige arbeidstakere og gode moralske samfunnsstøtter.

Det eneste ankepunktet jeg har mot artikkelen er at denne står på trykk på nettsidene til UIO, og ikke i NRK, VG, Dagbladet, Norsk Ukeblad, Utdanningsforbundets magasin eller klistret opp på veggene hos forsknings- og utdanningsdepartementet og på de tusenvis av lærerrom rundt om i landet. Så oppfordringen kommer herved: Send en link til artikkelen til rektor, til kontaktlærer, til faglærer, til barnehagen eller til høgskolelæreren din!

Jeg er glad vi har hatt Astrid Lindgren, Albert Einstein, Anne Grossvold, Egil Drillo Olsen, Gro Harlem Brundtland, Trine Schei Grande, Hans Wilhelm Steinfeldt, Nils Arne Eggen, Knut Torbjørn Eggen, Thor Heyerdahl, Isac Newton, Angelina Jolie, Madonna, Are Sende Osen, Carly Fleischmann, Pelle Sandstrak, Stephen Hawking, John Irving, JJR Tolkien og Martin Ystenes, for å nevne noen jeg er ganske sikker på er høyt begavede mennesker som har gitt samfunnet masse innen sine felt. Vi trenger alle!

Advertisements

About Hubble Bubble

en må se utover for å forstå det en ser innover, og en må se innover for å forstå det en ser utover

3 comments

  1. Så flott at fagfolk med tyngde kommer på banen. Heia Kjell Skogen!

  2. Tilbaketråkk: “Talentvejledere skal spotte kvikke elever” « Fra en annen planet

  3. Tilbaketråkk: Elev-og lærlingombudet i Oslo kaster stein i glasshus « Fra en annen planet

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: