I didn’t do my homework because…

Kom over denne fantastiske T-skjorta  på bloggen «Unwrapping the gifted» av Tamara Fisher, «a gifted education specialist» fra Montana – tenk om vi hadde hatt et eget ord eller uttrykk for det i Norge!

Det var en gutt, Euclid (1st grader), som hadde på seg denne t-skjorta på skolen en dag, sånn for moroskyld. Fin tilbakemelding fra læreren fin han også – morsomt at små barn også får vise frem humoren sin på skolen tenkte jeg. Det er ingen selvfølge, for mange høyt begavede barn blir misforstått på det feltet, både av lærere og medelever…

I chuckled while reading it and he said, «It’s all just in fun.»

(pause)

«Oh, but did you read the last one?» he asked. «That part was actually true sometimes.»

Tror denne t-skjorta er noe mange barn som kan kjenne seg igjen i. Det er ikke til å stikke under en stol at leksegjøring kan være en kamp for mange foreldre av høyt begavede barn. Kampen er nok enda verre for barna, men sett fra foreldreperspektivet er man klemt mellom å lytte til barnet og det å svare til forventningene fra skolen. Det kan være vanskelig å stole på egne følelser og tanker omkring dette. Selv er jeg av den oppfatning at dersom det er blir en kamp med barnet om å få leksene gjort og dette skyldes at de ikke var utfordrende nok, ja da skriver man det i meldingsboka, på lekseplanen eller sier fra om dette på konferansetime. Timevis med konflikter omkring lekser som er uten mening, det er ikke det disse barna trenger etter en hel skoledag med samme sorten. Så får det heller bli noen kommentarer hjem fra lærer. DEN konflikten må foreldrene ta, ikke barna, og det bør også lærerne forstå. Det kan ikke være meningen å regne på tiervenner i lekse, når barnet behersker brøkregning, ganging og deling. Det er selvsagt en flytende grense her for når noe er for lite utfordrende, men men kjenner ofte barna sine godt nok til å se hvor grensa går. Arbeidsvaner må trenes opp, men lekser som er uten mening trener ikke arbeidsvanene, det skaper frustrasjon og demotiverer. Ta først opp dette med lærer, hjelper det ikke, støtt barnet og sørg for at det får alternative utfordringer hjemme. Er du lærer? Sørg for å lytte på tilbakemeldinger fra barn og foreldre. Ta deg selv i å lytte fremfor å beskylde foreldrene for å  presse barnet. Er du foreldre? Ta det opp med lærer, få andre mer tilpassede lekser. Lytter ikke lærer, så ta saken i egne hender, gjør lærer oppmerksom på det, og be han eller henne forholde seg til deg angående den beslutningen, og støtt barnet ditt. Har det 5-6 timer på skolen uten  læring og mestringsfølelse, så gi barnet utfordringer hjemme og bruk gjerne leksetiden til  dette fremfor å tvinge, overtale og premiere barnet til å bruke ytterligere tid på selvfølgeligheter.

NB! Dette er Tamaras Fishers bilde, og bildebruken her er godkjent av henne 🙂

Advertisements

About Hubble Bubble

en må se utover for å forstå det en ser innover, og en må se innover for å forstå det en ser utover

3 comments

  1. Venspired/Tamara har jeg fulgt lenge. Hun er en lærer å bli inspirert av!:-) Og T-skjorta er konge!!

  2. Mari Raaen

    Fantastisk side, kjenner meg så igjen som mor til et HB barn, mange fine tips, super t-skjorte!

    • Takk! Jeg skriver i rykk og napp når tiden strekker til. Vi er mange som kjenner oss igjen i hverandre – det er bare det å finne frem til hverandre som av og til er litt trøblete. Felles erfaringer er god trøst og en god støtte å ha.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: