14-åring med medisinsk oppfinnelse

Det er ikke fra Norge nei, beklager igjen. Vi er et stykke unna slike nyheter her, men verden er større enn vår egen lille navle, så her kommer en gladnyhet om høyt begavede barn. 14 år gamle Tony Hansberry som har forbedret en måte å sy pasienter som hadde fjernet livmora på som reduserer operasjonstiden med 2/3.

He has (…) developed a stitching technique that can be used to reduce surgical complications, as well as the chance of error among less experienced surgeons (J.Jones, 2009)

“The project I did was basically the comparison of novel laparoscopic instruments in doing a hysterectomy repair” (Tony Hansberry)

Artikkelen om gutten stod i Milwaukee Couriers nettavis med tittelen African American youth invents surgical technique at age 14.

…the idea for his unique procedure was conceived during the summer of 2008 while enrolled as an intern at the University of Florida ’s Center for Simulation Education and Safety Research at Shands Hospital in Jacksonville.

It was noted that Hansberry responded to a challenge to improve a procedure called the “endo stitch” used in hysterectomies that could not be clamped down properly to close the tube where the patient’s uterus had been. Using a medical dummy, the 14-year-old devised a vertical way to apply the endo stitch, completing the stitching in a third of the time of traditional surgery.

“It took me a day or two to come up with the concept,” Hansberry said in the Jones interview.

He was supervised by urogynecologist Dr. Brent Siebel and Bruce Nappi, administrative director of the Center for Simulation Education and Safety Research. Hansberry’s accomplishment, it is reported, won second place in the medical category regional science fair in February 2009 (fra artikklen i Milwaakee Courier)

Jeg lar meg fascinere av hva barna kan få til dersom de blir gitt muligheten. Tony her er ikke mer eksepsjonell enn andre høyt begavede barn,så det finnes helt sikkert noen som matcher hans intelligens her hjemme også. Det som slår meg er spørsmålet Hva gjør en norsk høyt begavet 14-åring? Hvilke utfordringer får han eller hun å bryne seg på? Jeg skrev om et alternativ til tilpasset undervisning for høyt begavede barn tidligere, om å gi barna reelle oppgaver, prosjekter og utfordringer. Dette er et utmerket eksempel på dette. Det hjelper dessverre lite om noen hadde gitt en norsk 14-åring den samme utfordringen som Tony, for for å kunne komme dithen at man kan løse en slik oppgave, så må man ha forkunnskaper, man må bygge kunnskap på kunnskap allerede fra barna er små, og de må lære seg å gruble, tenke og løse problemer. Dette kommer ikke av seg selv, selv om barnet er aldri så lærevillig og utforskende som 6-åring. Dersom man trykker barnet ned i normalitetens navn gjennom 8 år på skolen, så løser ikke den smarteste 14-åring slike utfordringer på strak arm. Årsaken til at Tony her er i stand til å løse slike utfordringer og komme på løsninger som faktisk har en praktisk betydning og som ingen har tenkt på før, er at Tony er sett, møtt og gitt passende utfordringer tidligere.

At the time, Hansberry was a high school freshman at the Darnell-Cookman Middle/High School of the Medical Arts in Jacksonville, Florida, a special medical magnet school that allows its students to take advanced classes in medicine. Informational documents cite that students at the school are able to master suturing in eighth grade. Suturing is the surgical stitching of a wound (fra artikklen i Milwaakee Courier)

Jeg skal ikke ta debatten om såkalte eliteskoler inn her nå, men tenk å få lov til å fordype seg så mye i et tema du interesserer deg for i 14-årsalderen. Hva har vi i Norge, jo valgfag er på vei inn igjen, kanskje man burde bruke disse timene til fordypning som graver dypere enn hva vi vanligvis tenker med fordypning her i landet?  Inn med mentorer og veiledere utenfor skolen, ikke bare for lærlinger i videregående skole, men få disse inn i skolen og koble dem opp mot de høyt begavede elevene. Tenk hvilken motivasjon det ville gitt!

Kjære lærer, sug til deg inspirasjon og ta til deg at den norske Tony Hansberry sitter i ditt klasserom også. I gjennomsnitt sitter det en elev som han i hvert klasserom med over 20 elever. Hvilke utfordringer gir du han?

Advertisements

About Hubble Bubble

en må se utover for å forstå det en ser innover, og en må se innover for å forstå det en ser utover

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: