Lykkelige barn – foreldrenettverk for høyt begavede barn

Foreldre som har høyt begavede barn erfarer dessverre ofte at det å ha et høyt begavet barn ikke bare er en dans på roser. Mens utenforstående kanskje tenker at det kanskje må være utelukkende bra å ha et høyt begavet barn, så vil ofte foreldrene kjenne på kroppen at dette krever mye. Noen foreldre merker tidlig at det er noe med barnet som gjør at det skiller seg fra andre barn. Møte med helsestasjon, barselgrupper, barnehage er ikke alltid gode erfaringer. Man skal jo ikke tro man har et barn som er bedre enn andre må vite, så når barnet passerer utviklingstrinnene tidligere enn andre barn, så er det mange som opplever at deres observasjoner blir trukket i tvil, de blir bedt om å dempe barnet, ikke presse barnet og ikke minst får mange høre at de må la barnet få være barn som respons på at barnet har interesser og språk som ligger på en annet nivå enn deres jevnaldrende. Dette gjør vondt, både for foreldre og barn.  Les gjerne innlegget om Small Poppies: Highly gifted in the early years, for mer om hvordan mange høyt begavede barn og deres foreldre holdes nede av presset fra omgivelsene. Noen foreldre tenker ikke over at det er noe spesielt med deres barn før barna begynner på skolen og de opplever adferdsendringer hos barnet som depresjoner, skolevegring, utagering, eller at skolen ønsker at barnet skal kobles opp mot PPT eller BUP og testes med tanke på ADHD eller autismespekteret, da særlig aspergers. Atter andre foreldre føler at barnet trenger ekstra faglige utfordringer da de legger merke til at det faglige nivået til klassen ligger langt bak barnet deres og at det ikke er vilje eller ressurser ved skolen til å gi barnet økte utfordringer.  Noen foreldre oppdager barna deres er utsatt for mobbing på skolen og at barnet deres går alene og føler seg annerledes enn sine jevnaldrende.  Felles for dem alle er at  de er foreldre som ønsker at deres små og ikke fullt så små barn skal få muligheten til å være lykkelige barn,  med både et sosialt liv og med mulighet til å oppleve mestring i skolen. Mange foreldre går alene med bekymringene sine. Å si høyt i møte med skolen, med venner og familie at barnet deres sliter fordi det er høyt begavet, det er vanskelig og det mottas ikke alltid på en god måte. Det er her jeg føler for å spre litt kunnskap igjen:  Det finnes et fellesskap der skuldrene kan senkes og man kan slippe løs både glede over barnas gjøren og laden og de frustrasjoner man som foreldre har etter møte med en omverden som ikke alltid forstår. Fellesskapet heter Lykkelige barn, og er et foreldrenettverk for foreldre med høyt begavede barn.

Foreningens filosofi er at alle barn har rett til å være lykkelige. Foreningen skal arbeide for at høyt begavede barn utvikler sin selvfølelse og sine evner best mulig (fra Lykkelige barns nettsider)

Foreldrenettverket fyller fem år i år, og i foreningen er det nå over 220 medlemsfamilier fra hele landet. Her er oppstarten, slik den beskrives på nettverkets nettsider:

Juni 2007: Ti familier møtes på Onkel Donalds i Oslo. Vi møttes gjennom ulike nettmedier, alle sammen på søken etter en løsning på våre barns utfordringer. Alle hadde barn som ikke passet inn blant sine jevnaldringer, på skole og fritid. Vi gråt, lo og delte tanker og ideer.

August 2007: Åtte familier reiser til leirstedet Merket og der blir foreningen Lykkelige barn stiftet. Foreningens første leder blir Ståle Sjøvoll.

På fem år har det skjedd mye, og det skjer stadig mer ettersom foreldrenettverket vokser.  Hver år arrangeres det sommerleir der barn og voksne møtes og nye vennskap dannes og ungene finner både seg selv og andre barn. Møte med likesinnede barn har gjort at mange av barna har blomstret sosialt. I tillegg til sommerleiren arrangeres det flere andre treff, både lokalt og nasjonalt, og foreldrene danner nettverk både for seg selv og barna. På nettsidene til foreninga er det et forum mange har mye glede av. Den åpne delen av forumet kan alle, medlemmer, ikke-medlemmer, lærere, barn, ja hvem som helst skrive på og den fungerer som en møteplass mellom medlemmer og ikke-medlemmer. Medlemmene har også en lukket del av forumet hvor tonen er veldig god, det er ingen tegn til Janteloven og foreldre kan utveksle erfaringer, søke råd hos andre og dele små og store gleder og sorger. Det siste året har foreldrenettverket også arrangert kurs og seminarer med fagfolk for foreldre og lærere med tanke på å øke kunnskapen om tema og få tema satt på dagsorden. Her har jeg sakset litt fra vedtektene til foreldrenettverket:

Foreningen skal være et nettverk for høyt begavede barn og deres foresatte for å:

• gi barna et nettverk av likesinnede

• gi foresatte et nettverk for å dele erfaringer og utveksle kunnskap

• være en sosial støttepilar for medlemmene

• være et politisk utadrettet organ mot myndighetene.

• støtte medlemmene i forhold til institusjoner og myndigheter i spørsmål om høyt begavede barn.

• formidle viten til samfunn og institusjoner om høyt begavede barn.

• søke kontakt og utveksle viten med beslektede foreninger og institusjoner i Norge og utlandet.

• oppmuntre til forskning om barns intelligens, natur, karakteristika og atferd.

Foreldrenettverket har en presseansvarlig, Bjørn Fredriksen, som har gjort en utmerket jobb i å være talsmann for foreldre og høyt begavede barn i media og i møte med politikere. Her er et knippe eksempler på Lykkelige barn i Media:


Dersom du kjenner på deg at dette foreldrenettverket er det du trenger, tenk over hva du søker og ønsker av nettverket og hva du kan bidra med i nettverket. Ønsker du å være en del av foreldrenettverket for din del og for barna dines del, så skrive en e-post til foreldrekontakt@lykkeligebarn.no. Veien inn i foreldrenettverket går gjennom en samtale med en foreldrekontakt. En slik foreldresamtale er helt uforpliktende og foreldrekontaktene har taushetsplikt.

Foreningen har søsterorganisasjoner i flere andre land  – dette er ikke et særnorsk problem:

Danmark. Gifted Children

Sverige: Mensa Sverige har et program de kaller Programmet for Særbegavde barn.

England: NAGC,National association for gifted Chidlren,

USA: NAGC.National association for gifted Children, USA

Tyskland: DGhK, Deutsche Gesellschaft für das hochbegabte Kind

Frankrike: ANPEIP, Association nationale pour les enfants intellectuellement précoces

Østerrike: ÖZBF,Österreichische Zentrum für Begabtenförderung und Begabungsforschung

New Zealand: NZAGC, the New Zealand Association for gifted children

Hong Kong: The Hong Kong academy for gifted education


Advertisements

About Hubble Bubble

en må se utover for å forstå det en ser innover, og en må se innover for å forstå det en ser utover

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: