Animasjonsfilm «This is Alisa»

En liten animasjonsfilm med tittelen This is Alisa  av Asynchronous Scholars’ Fund,  med plastelinajenta Alisa i hovedrollen. En fin liten tankevekker for den som er ny til tema høyt begavede barn. Det eneste jeg tenker man kan være litt på vakt her, er forekomsten av diagnoser i autismespekteret og ADHD som trekkes frem her. Det er i dag snakk om feildiagnostisering av høyt begavede barn, særlig i forhold til diagnosene ADHD og Asperger. Les mer om dette i innlegget mitt: Feildiagnostisering -et utbredt problem: Høy IQ forveksles med ADHD og AspergerDet er ikke sikkert at det er hold i påstanden her om at forekomsten av disse diagnosene egentlig er høyere for denne gruppen enn for den øvrige elevgruppen.

Kanskje påsken må brukes til å lage en liten norsk animasjonsfilm om tema?

Jeg har fått et innspill fra de som står bak filmen, de er begeistret for at  jeg linker til filmen, men gjør meg oppmerksom på at de snakker om lærevansker generelt og ikke diagnosene ADHD og Aspergers spesielt.  Jeg har tatt en titt til på filmen, og må bare si meg enig med dem, de nevner disse som noen eksempler og snakker ellers lærevansker av ulike typer, som f.eks også dysleksi. Jeg tenker at ADHD og Asperger og diagnoser i autismespekteret er det fremdeles viktig å være på vakt for om dette er rett diagnose, ellers er det innlysende at en stor grad av asynkron utvikling gir noen utfordringer. Dersom man f.eks skriver med en hastighet og med et utseende som ligger innenfor normalområdet, men mentalt fungerer 4-5 år over kronologisk alder, så er er det klart det skaper en indre frustrasjon når man ikke får uttrykt skriftlig alt som er inni. Dersom man da ser på barnet etter barnets kronologiske alder, f.eks 10 år, så kan man si at barnet skriver normalt og greit, og kanskje til og med litt mot den øvre delen av normalen. Altså ingenting galt. Dersom man behandler barnet som om det er 14 år, så kan man si at barnet har skrivevansker ettersom det bare skriver som en flink 10-åring. Her kommer altså ordet «vansker» inn bare dersom man legger barnets mentale alder til grunn, og det er det sjelden noen lærere gjør i møte med barnet. Dersom en normalt utviklet 14-åring har dysleksi, så får gjerne vedkommende tilgang til pc som kan lette skrivearbeidet. Dette tilbudet får ikke 10-åringen som er 14 år mentalt. Hvorfor ikke? Her trengs det økt forståelse for Alisa og hennes «artsfrender».

Advertisements

About Hubble Bubble

en må se utover for å forstå det en ser innover, og en må se innover for å forstå det en ser utover

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: