«Glupinger får spesialbehandling» – del 2

Jeg sendte en e-post til NRK hvor jeg kommenterte tittelen i artikkelen deres og der jeg forklarte hvorfor denne var uheldig. Jeg er ikke alene om å ha gjort det, har jeg hørt, så det er flott at flere reagerer og gir uttrykk for hva vi tenker om saken. Veldig positivt tema som tas opp, men veldig uheldig bruk av tittel. Her er e-posten jeg sendte som kommentar til artikkelen, denne ble sendt til journalister og ansvarlige for NRKs nettsider:

Hei!

Jeg ville bare si at jeg reagerer på tittelen dere har liggende ute på nettsidene deres angående artikkelen  om elevene fra Biri ungdomskole som får hospitere ved videregående skole. Artikkelen er fin den gjennom tema dere tar opp, men med denne tittelen ”Glupinger får spesialbehandling” (11.04.2012), så setter dere et stort negativt fortegn på hele artikkelen. Ville dere skrevet en artikkelen med tittelen ” Dummingene får spesialbehandling” eller en med tittelen ”de middelmådige får spesialbehandling”?  Jeg håper ikke det.  Det er veldig bra at dere skriver om de såkalt flinke barna, fortsett gjerne med det. Det er mye uskrevet her, så jeg ønsker velkommen flere artikler om dette tema, men jeg ber pent om at dere endrer fokus noe, og gjerne setter dere litt dypere inn i tema før dere legger ut med slike ord som ”glupinger” og ”spesialbehandling”  – den spesialbehandlingen dere skriver om her, er lovpålagt tilpasset opplæring, som dessverre alt for få elever får tilbud om. Jeg har blogget om artikkelen deres på bloggen min fra en annen planet – hvor jeg blogger om tema høyt begavede barn. Ta gjerne en titt der om dere ønsker å lese mer om tema.

Beste hilsen fra Hubble Bubble (ja, det stod ikke det der da, jeg underskrev brevet med mitt høyt vanlige navn)

Og det kom svar. Inger Johanne Solli, distriktsredaktør NRK Hedmark og Oppland skriver dette:

Hubble Bubble (hun skrev altså ikke det, men igjen mitt kjedelige vanlige navn…)

Eg har fått vidaresendt di klage på artikkelen om gåverike elevar.
Den var bygd på ei TV-reportasje i  NRK Østnytt. Der korkje orda gluping eller spesialbehandling vart brukt.

Vi ser at det å kople ”gluping”  til EIN spesiell elev var uheldig i vår nettartikkel.
Og vi kan også forstå at ordet kan oppfattast negativt, så eit anna ordval hadde vore betre.

Det samme kan eg si om ordet ”spesialbehandling”.

Saken er debattert i vår redaksjon. Lærdommen er at vi alltid skal veie orda våre.

Vh

Inger Johanne Solli

Distriktsredaktør NRK Hedmark og Oppland

Det er riktignok et fellessvar som har gått ut til flere eller muligens alle som har kommentert denne tittelen, men jeg synes det er flott om dette har skapt en liten debatt innad i redaksjonen.  Debatt er alltid en god start. Kanskje kom de også på noen ideer og spørsmål som kan danne utgangspunkt for nye reportasjer og artikler, gjerne med overskrifter som sprer kunnskap heller enn å spikre fast allerede vanskelige myter. Det er lov å håpe! Håper bare at også desken har fått videresendt e-postene som har kommet inn, for det er nok der «problemet» sitter.

About Hubble Bubble

en må se utover for å forstå det en ser innover, og en må se innover for å forstå det en ser utover

2 comments

  1. anonymus

    Kanskje ordforrådet i desken er smalt.:-)

Legg igjen en kommentar

