Mens jeg lot pennen (eh…tastaturet) hvile…

Jeg har hatt en liten skrivepause, men nå er jeg tilbake igjen. Jeg kan ikke si annet enn at jeg er imponert over antallet besøkende på bloggen min de siste ukene! Ingen nye innlegg, men fullt av lesere hver dag likevel. Hjertelig takk til alle som er innom og som finner det jeg skriver interessant. I løpet av de siste fjorden dagene har det vært flere spennende innlegg i media som burde vært tatt tak i, kommentert og plukket fra hverandre. Her er en liten oversikt over hva jeg ikke har tatt tak i de siste ukene:

26.april: Krumelurebloggen skriver: Smart, men lat og viser til svensk forskning på høyt begavede barn.

27.april skriver Krumelurebloggen om Manglende puslespillbiter i norsk utdanningspolitikk – jeg antar det er puslespillbrikker hun leter etter og kan bare si meg enig.

28.april skriver Aftenbladet på sine nettsider at Sandnes kommune ønsker å legge tilrette for at elever fra ungdomsskolen kan ta fag fra videregående skole på ettermiddagene. Artikkelen har fått tittelen  Kan få skole på ettermiddagen for talenter.

28.april kommer Krumelurebloggen med en god anbefaling for den som vil vite mer om høyt begavede barn: Lær om evnerike barn: nettseminar/”SENGinar” fra SENG

1.mai og Aftenposten gjør det enkelt med en liten illustrasjon – Hva hvis Michelangelo hadde vært elev i grunnskolen? Et godt spørsmål…,

2.mai skriver Utdanningsforbundet om Strid om sorteringsskole – kommentarfeltet  under artikkelen har vel så stor verdi som artikkelen selv.

3.mai, Jan Terje Bakler, leder for Mensa Norges gifted child programme, er i Norgesglasset på NRK i gruser Mari Lund Arnem fra lærerstudent og varamedlem for SV på Stortinget i debatt. Hør debatten her

3.mai spør Krumelurebloggen. Evner lærere å gi tilpasset opplæring til talentfulle elever? 

3.mai hevder Kristin Halvorsen at hun har gitt en milliard til tidlig innsats for at alle.

4.mai og Trond Giske og Mariann Aasen får plass i Dagbladet med sin nye oppdagelse: Det finnes ikke gjennomsnittselever. De hevder at «Det er fullt mulig å gi alle utfordringer på sitt nivå uten å sortere elevene etter resultater.» Dette krever et eget innlegg, for her har jeg en og annen høne å plukke med deres lempfeldige omgang med kunnskap.

4.mai sprer krumelurebloggen en kilde til kunnskap, kanskje noe for Trond Giske og Mariann Aasen Lær om “gifted education” uten å forlate stua: bli med til Second Life!  Jeg skriver under på at dette fungerer og anbefales for den som søker mer kunnskap over landegrensene.

7.mai spør Krumelurebloggen  Er det flaks vi må håpe på? 

7.mai skriver  Baard Meidell Johannesen på NHO-bloggen et innlegg under tittelen …men hensikten var godHan starter med følgende setning De svake taper, ut at ende flinke vinner. Velkommen til enhetsskolen.

7.mai melder NRK Østlandssendingen at Torger Ødegaard Vil ha internasjonale skoler i OsloKunnskapsbyråden i Oslo vil at norske barn skal få utdanning på engelsk i to nye internasjonale skoler.

7. mai skriver NRK Østafjells at 3.klassingene ved Mjøndalen skolen har fått undervisning i 4.klassepensum og kanskje ikke så overraskende, gjort det bedre i faget. Les Skole har funnet suksessoppskrift til bedre mattekarakterer her.

9.mai tar Krumelurebloggen for seg Stortingsmelding 22 og de høyt presterende elevene 

10. mai melder Forskning.no at Aspergers syndrom forsvinner

12. mai: Fedrelandsvennen melder at Høyre og FRP Vil endre på koseskolen

Har du gått glipp av noe av dette? Da er det bare å lese og lytte. Jeg kommer straks tilbake med flere tanker og innspill fra en annen planet!

About Hubble Bubble

en må se utover for å forstå det en ser innover, og en må se innover for å forstå det en ser utover

Legg igjen en kommentar

