«HB-barn klarer seg selv» er begravet her

  • Høyt begavede elever klarer seg selv
  • De trenger ikke tilpasset undervisning
  • Er de så smarte som de selv/foreldrene tror de er, så trenger de ikke hjelp, da burde de flyte gjennom systemet og med gode karakterer.

Nei, det gjør de nødvendigvis ikke. Noen klarer seg greit gjennom skolesystemet med selvtillit og motivasjon intakt og med gode karakterer.Dessverre gjelder det ikke alle, og på mange måter gjør det at noen klarer dette vondt verre for de som ikke klarer det fordi de brukes som næring til denne myten. Det at noen klarer det, noen få med en kanskje ekstrem indre drivkraft, noen som har blitt sett, enten hjemme eller av en lærer på skolen, eller gjennom å ha fått utløp gjennom aktiviteter på fritiden, det gjør ikke myten til sannhet, det bekrefter ikke at HB-barn klarer seg selv, det bekrefter heller at det finnes barn der ute med ekstreme sosiale evner, ekstremt sterk indre drivkraft eller med ekstremt stødige og trygge familier som har klart å bygge barna så robuste og trygge på seg selv at de står oppreist i sterk storm. HB-barn har ekstreme evner, men ikke nødvendigvis på disse områdene.

Hva skjer om man ikke har disse ekstreme evnene nevnt over:

  • De blir lett bli frustrerte, både over lærers holdninger, undervisning, medelever og egne følelser.
  • Forstyrre undervisningen gjennom å nekte å følge lærers opplegg, gjøre andre ting eller lage støy.
  • Bli urolige, ukonsentrerte eller konsentrert om noe annet enn det lærer forsøker å gjennomføre.
  • Havne i BUP-eller PPT-systemet pga utagerende adferd og som følge av dette bli utsatt for feildiagnostisering, da oftest som ADHD eller Asperger.
  • Komme i opposisjon til lærere og andre autoriteter.
  • Miste motivasjonen. Mange er spente skolestartere med store forventninger og er fulle av læreiver. Når de så oppdager at det ikke er noe å lære vil skuffelsen komme og etterhvert vil denne skuffelsen ofte bli etterfulgt av at skolemotivasjonen forsvinner.
  • Skolevegring. Dette er dessverre en ikke uvanlig konsekvens av manglende skolemotivasjon. For mange er det likevel redningen, da skolen ofte tvinges til å gjøre noe.
  • Opplever ikke mestring. Mens de andre jevnlig vil oppleve at de mestrer nye ting og utvider sin kunnskap, vil HB-barna bare sjelden oppleve følelsen av å tilegne seg ny kunnskap, overkomme noe vanskelig og kjenne at hardt arbeid fører til erkjennelse og ny kunnskap.
  • Kan bli sløve og forsvinne inn i drømmeverden, melde seg ut, lage fantasiverden og rømme dit.
  • Bruke energien sin på å bli best på å bli vanlig, herunder midt på treet når karakterene deles ut.
  • Miste selvtilliten – det er mange som tror de er dumme, de forstår ikke hvorfor mange spør om det samme igjen og igjen, og tror dermed at de må ha mistet et poeng, en nyanse som de andre ser.
  • Får dårlige arbeidsvaner. Mange ser at de uten å lese og uten å arbeide med stoffet, men ved bare å møte opp, klarer å få middels eller til og med toppkarakterer på prøver og svare tilstrekkelig til at lærere,  foreldre og dem selv blir fornøyde. Når fagstoffet på et tidspunkt blir krevende nok fungerer ikke dette. Det er mange som faller av på høyere utdanning som egentlig burde ha de beste forutsetningene for å kunne fullføre.
  • Miste interessen for fagstoff og dermed ikke se gleden i videre studier, noe som flere igjen finner glede i i voksen alder. Andre vokser opp og tror som voksne at de er dumme, de har jo aldri tatt noen utdanning (som om utdanning i selv selv var beviset på intelligens). En del møter seg selv i døra her når de får barn, «hvordan kan jeg få et høyt begavet barn, jeg som selv er dum?»
  • Det er fullt mulig å være høyt begavet og ha spesielle lærevansker.

Støtte for dette finnes her:  Jeg kommer til å legge inn flere lenker etterhvert og legge denne ut som en side i tillegg til som innlegg.

Legg igjen en kommentar