IQ er bare et tall og alle barn er intelligente!

Her er noen skjær i sjøen for en god dialog om høyt begavede barn:

  1. «IQ er bare et tall»
  2. «Alle barn er intelligente»

Begge utsagnene er dessverre ikke noe jeg har funnet på selv, de er servert av medlemmer av den norske lærerstand… Det første en må gjøre er rett og slett å skaffe seg kunnskap om hva intelligens er og hva IQ er.  Intelligens og IQ er ikke det samme. Mens intelligens er en evne man har, er IQ et øyeblikks mål på denne evnen. Evnene man har, de varierer ikke, men en enkelt IQ-test kan gi et tall som viser hvor vi ligger, akkurat i testøyeblikket,  sammenlignet med andre på samme alder. Jeg drar inn geparden igjen, for dersom man på testdagen er i god form, er frisk, uthvilt, sulten, har arealer nok for å løpe og fristende antiloper i sikte, så kanskje en løper i 110 km/t. Dersom geparden på testdagen er sliten, mett, sitter i en liten innhegning og han mistenker at testpsykologen kommer med kaniner, ja da løper den kanskje ikke i 110km/t. Både geparder, barn og voksne vil kunne få en målt IQ som ligger under sin intelligens, men ingen hester løper i 110km/t, selv på en god dag. En målt IQ, vil under alle omstendigheter være et minimumsmål for intelligensen personen har. Så «IQ er bare et tall», joda, det er et tall, et minimumstall og like mye bare et tall som klokkeslettet konferansetimen starter på…

Fra Mensas nettsider:

«Intelligens er, men ikke begrenset til, evnen til å tilegne seg og analysere informasjon. Dette innebærer spatial orientering, verbale og språklige evner, allmennkunnskap, hurtighet, arbeidsminne, evne til å forstå verden og samfunnet en lever i. Alle disse egenskapene har sterk sammenheng med hverandre, kalt «g».»

og

«IQ er et mål på intelligens som har vist seg å være svært nyttig i mange sammenhenger, og sier hvor du befinner deg i forholdet til befolkningen. IQ står for «Intelligence Quotient» og var opprinnelig et uttrykk for forholdet mellom kronologisk og mental alder. I dag måles ikke IQ lenger på denne måten, men etter hvor du befinner deg i forhold til din egen aldersgruppe i befolkningen.»

Alle barn er nok intelligente, men ettersom IQ er et tall og et mål for intelligensen, så sier det seg i grunnen selv at ulike tall har ulik betydning, omtrent som temperaturmåleren vi ofte ser på før vi kler på oss og går ut. IQ oppgis vanligvis som en score som følger en normalfordeling med gjennomsnitt på 100 og med et standardavvik på 15 (std 15). Dette betyr at 68%  har en IQ som ligger mellom 85 og 115, mens hele 96%  ligger mellom 70 og 130.  Når man skårer under 70 regnes man som mentalt tilbakestående, ligger man over 130 regnes man som høyt begavet.

Ettersom målt IQ er et minimumsmål er det vanlig at man regner de 2-5 øverste prosentene som høyt begavede barn.  Da er det bare å merke seg at det er 30 IQ-poeng mellom en gjennomsnittperson og en som er mentalt tilbakestående, akkurat det samme som det er mellom en høyt begavet person og en som ligger på gjennomsnittet…

Jeg har vondt for å tro at man som foreldre til et barn, som har skåret 65 på en IQ-test, vil bli møtt av skolen med at «IQ er bare et tall, barnet ditt må nok først gjøre det samme som de andre elevene i klassen og dersom han  blir ferdig med det, så skal han få noe lettere oppgaver å bryne seg på». Ei heller tror jeg noen foreldre med et mentalt tilbakestående barn vil bli møtt slik når de tar opp sosiale problemer og faglige utfordringer: «Alle barn er jo intelligente, så han må jo lære seg å spille de samme spillene som de andre, han skal jo leve i samfunnet senere også, så han må jo lære seg å gjøre det samme som de andre, vi kan jo ikke egne regler for han!»

Krumelurebloggen har et fint innlegg om Wechlertestene; WPPSI (for barn fra 2 1/2 til 7 år og 4 mnd.), WISC (for barn mellom 6 og 16 år og 11mnd.) og WAIS (Wechsler Adult Intelligence Scale, fra 16 år og oppover)

Ellers er Ravens test, RTM, kanskje verdens mest brukte IQ-test og  sammen med FRT (som blant andre Mensa bruker), matrisetester som brukes for å gi et mål for intelligens hos både voksne og barn.

Wikipedia er også et sted å lete etter informasjon om IQ og testing, og denne siden på engelsk er grundig og har en god litteraturliste under som er verdt et studium.

Advertisements

About Hubble Bubble

en må se utover for å forstå det en ser innover, og en må se innover for å forstå det en ser utover

2 comments

  1. snow

    Flott lesning!
    Som støtte for ditt poeng, her er Michael C. Thompson sitt svar på ‘All children are gifted’
    http://www.rfwp.com/samples/mct-gifted-children-98.pdf

  2. Hubble Bubble

    Flott! Skal grave denne myten ned under Mytenes gravsted også!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: