Sko eller pensum?


Jeg liker metaforer. Her er en liten scene fra en skobutikk. Du er på shopping, på jakt etter nye sko, våren er jo her og du er i sprudlende humør, glad og fornøyd i det du ser en skobutikk. Akkurat hva jeg er på jakt etter tenker du, åpner døra og går inn.

Du kommer inn i skobutikken, og ekspeditøren bak disken kommer deg smilende i møte:

Ekspeditøren:  «Du bruker størrelse 37? Jeg har et par lekre sko i størrelse 37 som kler deg kjempegodt og som er akkurat det du trenger!.»

Du: «Beklager, men foten min er nok ikke størrelse 37. Jeg bruker størrelse 39, jeg. »

Ekspeditøren: «Nei, bruker du størrelse 39? Vel, jeg har bare sko i størrelse 37 her, men det gjør ikke noe, du kan bruke disse likevel (hun rekker deg høyre sko).

Du (tar i mot skoen, du tenker at når du prøver den, så vil han se det selv at den er altfor liten): «Jeg får den ikke på.»

Ekspeditøren: «Hva er galt med skoen min»?

Du: » Det er ingenting galt med skoen. Det er en kjempestilig sko, men den passer meg dessverre ikke, den er for liten.

Ekspeditøren: «OK, kanskje du vil like skoen bedre dersom jeg setter på denne fine sløyfa foran. Eller kanskje det du liker den bedre i blått? I blått med sløyfe? Prøv den igjen! Jeg kan ikke forstå hvorfor den ikke passer. Hva om jeg gir deg flere sko i samme størrelse? Holder det med tre? Vel, ikke? Da må det være noe galt med foten din. Hva er det som er galt med foten din?

Du: «Det er ingenting galt med foten min.  Foten min fungerer utmerket.»

Ekspeditøren: «Det er noe galt med foten din for du passer ikke skoen. Jeg tror jeg henviser deg til en plastisk kirurg, jeg. Det er helt sikkert for lange tær. Han kan sikkert operere bort det ytterste leddet på tærne dine.»

Du:»Det er ingenting galt med foten min, sier jeg! Det er skoen som er for liten! Jeg bruker størrelse 39, ikke 37!»

Ekspeditøren: «Jeg har aldri sett noen som bruker størrelse 39 i sko! Slike sko finnes ikke! Er det foreldrene dine som har fortalt deg at du skal ha så store sko? Skostørrelse er bare er bare et tall, så det skal du ikke tenke så mye på. Prøv flere sko, jeg har dem i rødt, hvitt og grønt også, så skal du se de passer!

Du går…

Og skulle du ha litt vondt for å se hvor jeg vil med denne, så kan du stille deg på hodet og lese hvordan det er i bakvendtland…

(Inspirasjon til denne metaforen fant jeg her, startet ut med tanken oversettelse, men så måtte den jo skrives litt om, og utvides litt og så ja, så ble det som det ble. Forresten flere gode tegneserier i linken over. Verdt en titt den.)

About Hubble Bubble

en må se utover for å forstå det en ser innover, og en må se innover for å forstå det en ser utover

One comment

Legg igjen en kommentar

